Wil je zelf de tekst voor je website schrijven, let er dan op dat je veel punten scoort in de Google algoritme. Je wilt zeker op de eerste pagina staan als een mogelijke klant naar jouw product op zoek is. Waar moet een artikel aan voldoen om goed bevonden te worden door Google en andere zoekmachines?
Leestip: SEO kosten
Zoektermen
Je wilt gevonden worden zodra gebruikers een zoekterm invullen. Zoekmachines houden ervan als je woorden meerdere keren gebruikt; dan worden ze herkend als ‘belangrijk’. Maak een lijst van termen waarvan jij denkt dat mogelijke klanten gaan gebruiken om jouw product op te zoeken. Probeer deze lijst van steekwoorden met enige regelmaat in je teksten te gebruiken. Het is dan ook aan te raden om je artikelen niet te kort te maken.
Uitgelicht: SEO uitbesteden
Reken op artikelen met een lengte van 400 woorden. Hoe langer de content, hoe meer dit door zoekmachines geregistreerd wordt als ‘van belang’. Artikelen van meer dan 1500 woorden zie je steeds vaker en lijken het ook heel goed te doen. Langere teksten zijn aan te raden voor pagina’s die je wilt optimaliseren voor zoekmachines en biedt ruim plek om de nodige keywords op een onopvallende manier door de tekst te spreiden. Let er op dat je het belangrijkste steekwoord van de pagina in de url naar de betreffende pagina gebruikt.
Aanbevolen: SEO laten doen
Titels en subtitels
Wil je nog meer punten scoren bij Google? Gebruik dan titels en subtitels waar de belangrijkste steekwoorden of keywords worden gebruikt. Voor de inhoud van het artikel is dit ook goed. De lezer kan snel scannen welk deel van het artikel het meest nuttig voor hem of haar is. Zorg ervoor dat de aansluitende alinea over het onderwerp gaat dat in de titel en de subtitel wordt aangekondigd. De daaropvolgende alinea’s kunnen allemaal voorzien worden van een eigen subtitel. Bespreek deze opmaak wel met je webdesigner, want de titels en subtitels moeten als zodanig worden aangegeven met H1 en H2 respectievelijk.
Tip: SEO abonnement
Foto’s Je kunt bij Google ‘bonuspunten’ verdienen – en dus hoger scoren bij zoekopdrachten – als je foto’s gebruikt die Google kan herkennen. Google is al beter in gezichtsherkenning, maar het helpt hen als de foto een naam heeft die representatief is voor het beeld. Dus wil je net een foto uploaden die nog een naam als DSC04357 heeft? Neem dan even de tijd om de titel aan te passen. Het helpt echt.