Succesvol SEO: Zelf doen of uitbesteden?

Online makkelijk gevonden worden is erg belangrijk. Vooral als je op je website iets te verkopen hebt of er klanten mee binnenhaalt. Search Engine Optimization (SEO) is een essentiële discipline die een impact heeft op je online succes. Maar is het beter om dit specialisme zelf te doen of moet je het uitbesteden?

Weet wat je moet weten

Voordat je een beslissing kan maken – outsourcen of niet? – moet je een elementaire kennis van de verschillende gebieden van SEO hebben. Deze kennis kan je vervolgens gebruiken om een goede inschatting te maken. Het kan voorkomen dat sommige SEO elementen binnenshuis worden behandeld en dat je voor andere, meer complexe taken, een expert inhuurt.

Besef dat SEO een aan verandering onderhevige discipline is. In het verleden kon het volstoppen van een website met de juiste keywords en het kopen van wat backlinks naar je site de klus succesvol klaren. Tegenwoordig moet SEO behandeld worden als een allesomvattende digitale marketingstrategie.

Intern of extern?

Een bedrijf dat in een niche en vooral lokaal opereert (een dierenopvang in een klein dorp) heeft andere SEO eisen dan een multinational (een verhuursite voor vakantiewoningen door heel Europa). Het kleine bedrijf is vooral gebaat dat zoekers van een dierenopvang in dat specifieke dorp de site eenvoudig kunnen vinden. De multinational moet concurreren met tientallen overeenkomende websites in verschillende landen.

In het voorbeeld van de dierenopvang is interne SEO een goede optie. Een eenmalige training voor de verantwoordelijke personen op het gebied van SEO geeft hier veel toegevoegde waarde. Houd er wel rekening mee dat voor goede SEO en digital marketing behoorlijk wat tijd nodig is. Zorg dat de verantwoordelijke medewerker deze tot zijn beschikking heeft.

Waar op te letten?

En dit is gelijk één van de argumenten om ‘extern te gaan’. Tijd en geld. Door het intern te houden loop je het risico om tegen verborgen kosten aan te lopen, fouten te maken of simpelweg de kennis en kunde niet te hebben.

Bij het zoeken naar een externe expert zal je de drie aspecten waaruit SEO bestaat in het achterhoofd moeten houden:

  • Technische SEO is alles wat de technische kant van je website te maken heeft. Structuur, code, snelheid van laden, eventuele errors.
  • User Experience (UX) heeft te maken met inhoud van je site, de content. Maar ook hoe eenvoudig deze informatie te vinden is, dus navigatie en keyword optimalisatie is onderdeel hiervan.
  • Off-page SEO heeft te maken met hoe de buitenwereld tegen je site aankijkt. Wordt deze gezien als een autoriteit op het vakgebied? Zijn er veel links naar de site te vinden van andere kwalitatief goede pagina’s?

Ga na dat het bureau of de expert waarmee je eventueel wilt werken alle drie van deze aspecten succesvol kan opleveren. Daarnaast moet je tijd en energie stoppen in het briefen van de expert. Ze moeten precies weten wat de waarden zijn van je bedrijf of merk. Ze moeten de taal spreken die jij spreekt, en de informatie uitdragen op een manier die overeenkomt met je bestaande communicatie.

De kosten van het uitbesteden van SEO zijn significant. Toch zijn er, vaak overzeese, bedrijven te vinden die de service voor een lage prijs aanbieden. Bedenk wel dat een veel te goedkope service er waarschijnlijk door Google afgekeurde praktijken op nahoudt. Dit kan als zeer vervelend resultaat hebben dat je website door Google wordt bestraft en niet meer te vinden is. In dit geval is goedkoop zeker duurkoop.