Megaboete voor Google voor misbruik machtspositie

De mededingingsautoriteit van de Europese Commissie (EC) heeft Google een megaboete opgelegd voor misbruik van de machtspositie. Google moet een recordbedrag van 2,42 Miljard Euro betalen. Het bedrijf moet ook de praktijken, die volgen de EC inbreuk maken met de EU-antitrustregeles, binnen 90 dagen staken. Doen ze dit niet dan zijn ze per dag ook nog een bedrag van 5% van de gemiddelde dagelijkste omzet van Alphabet, Google’s moedermaatschappij, verschuldigd.

Wat heeft Google fout gedaan?

De, volgens de EC illegale, praktijken waar Google zich schuldig aan maakt hebben betrekking op Google Shopping. Dit is een prijsvergelijkingsdienst van de zoekmachinegigant. In kort komt het hierop neer: Google heeft deze dienst een voorkeursbehandeling gegeven binnen de zoekresultaten. Als iemand zoekt op prijsvergelijkingsdiensten, dan komt Google Shopping hoger in de zoekresultaten uit dan eigenlijk zou moeten. Dit is oneerlijke concurrentie tegenover andere websites die eenzelfde service aanpassen.

Margrethe Vestager, commissaris voor mededingingsbeleid:

“Wat Google heeft gedaan, is illegaal volgens de EU-antitrustregels. Het heeft andere bedrijven de kans ontzegd op merites te concurreren en te innoveren. En, belangrijker nog, het heeft Europese consumenten een echte keuze aan diensten ontnomen en hen belet de voordelen van innovatie volledig te benutten.”

Google heeft ook de zoekresultaten naar deze diensten van concurrenten opzettelijk lager laten scoren. Het resultaat is dus dat Google zichtbaarder is voor potentiële klanten van haar dienst, waar vergelijkbare diensten van concurrenten minder zichtbaar zijn. Deze praktijk heeft plaatsgevonden in 13 EER-landen sinds januari 2008.

Dat het in strijd is met de wet heeft te maken met Artikel 102 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie en artikel 54 van de EER-Overeenkomst, welke misbruik van een machtspositie verbieden.

Waarom is het zo verwerpelijk?

De manier waarop Google zoekresultaten toont heeft een grote invloed op de kliks die een webpagina krijgt. Van alle zoekresultaten van een willekeurige zoekopdracht krijgen de resultaten op de eerste pagina gemiddeld 95% van alle kliks. In contrast krijgt het eerste resultaat die op de twee pagina wordt getoond slechts 1% van het totaal aantal kliks. Dit laat zien dat de impact van de volgorde van het tonen van zoekresultaten omvangrijk is.

Google startte met de prijsvergelijkingsdienst, in 2004 ‘Froogle’ gedoopt, als nieuwkomer tussen gevestigde namen. Het bedrijf was zich bewust van haar zwakke positie. Uit een interne analyse uit 2006 blijkt dit heel duidelijk:”Froogle simply doesn’t work”, is hier in te lezen.

Deze geldboete is niet de eerste of enige keer dat de EC Google op het matje roept. Op dit moment lopen er nog twee aanklachten tegen de zoekmachinegigant. Misbruik van Androids systeem op het gebied van uitsluiten van concurrenten en ook het het tegenhouden van concurrenten in het online “Adsense for Search” platform.