Is AMP van Google een Hemelse Innovatie of Duivels Bedrog?

Al in 2015 kondigde Google de komst aan van AMP: Accelerated Mobile Pages. Op dit moment zijn er sites online die gebruik maken van de AMP standaard. Maar wat houdt dit precies in? Wat voor invloed heeft dit op het web? En is het echt zo’n goede innovatie van Google?

Waarom AMP?

De feiten liegen er volgens Google niet om: 75% van mobiele websites nemen meer dan tien seconden om te laden (op een 3G verbinding). 53% van de bezoekers verlaat een site al na drie seconden wachten. En (heel belangrijk) er zijn twee keer meer reclameinkomsten voor sites die slechts vijf seconden laden tegenover een site die negentien seconden duurt om te laden. Logisch dus dat Google heeft besloten om actie te ondernemen. En het lijkt te werken. Websites die het moeten hebben van de tijd die bezoekers er besteden (zoals media outlet CNBC), sites die het moeten hebben van sales (zoals retailer Greenweez) en sites die zo veel mogelijk content willen delen (zoals design, technology en SF blog Gizmodo) laten allemaal een hogere conversie zien sinds de implementatie van AMP.

Wat is AMP?

Maar wat is AMP nou eigenlijk? Het is een framework waarbinnen webpagina’s speciaal voor mobiel gebruik worden ontwikkeld. Daarnaast, en dit is een belangrijke implicatie, laat Google in de zoekresultaten AMP sites in een carrousel zien als ‘top stories’ met een thumbnail afbeelding. AMP pagina’s hebben een eigen en unieke vormgeving, soepele scrollervaring en zijn sneller (op mobiel). Dit wordt gerealiseerd door de drie componenten waaruit AMP bestaat:

  • AMP HTML, een aangepaste versie van HTML (de opmaaktaal waarin normale webpagina’s worden geschreven)
  • AMP JS, een Javascript bibliotheek waaruit geput kan worden
  • AMP Cache, deze valideert alle AMP pagina’s en als ze voldoen aan de eisen wordt de pagina gepubliceerd in dezelfde cache.

Het is al te gebruiken met grote Content Management Systemen zoals Drupal, Squarespace en WordPress.

Brengt AMP alleen maar goeds?

Puur kijkend naar de specificaties van Google lijkt AMP een positieve innovatie voor het (mobiele) web en haar gebruikers. Er zijn echter ook tegenstanders van dit nieuwe framework. Op The Register is te lezen dat AMP een enorme katalysator voor fake news zou zijn. Dit omdat elke pagina, zolang deze is gecodeerd als AMP content, er uit ziet in de Google resultaten alsof deze van een legitieme (nieuws)organisatie komt. Daarnaast zou AMP niet sneller zijn dan huidige technieken. Door het te gebruiken wordt alle data overgeleverd aan Google. Want de AMP content komt van de Google servers en niet meer van de originele website zelf. Waar het internet van origine bedoeld was om originele content met elkaar te linken, wordt deze nu op één centrale plaats geladen. En Google besluit vervolgend hoe deze content getoond wordt.

Al met al is er een strenge tendens te zien van internetconsumptie via mobiele apparaten. En of AMP nu zo’n goede innovatie is of niet, feit blijft dat bezoekers ongeduldig zijn en snel content willen hebben. Want wachten op het laden van een webpagina is zo 2016.