Als het gaat om digital marketing, is Google één van de krachtigste tools die beschikbaar zijn. Als je jouw bedrijf naar buiten wil brengen, moet je begrijpen hoe je Google in je voordeel kunt gebruiken. Dit is waarschijnlijk niet zo ingewikkeld als je denkt. In dit artikel leg ik uit hoe je het meeste uit jouw marketingactiviteiten in Google kunt halen.
Google Ads
Google Ads is een advertentieplatform dat je advertenties direct bovenaan de resultaten pagina’s van zoekmachines zet. Met deze vorm van marketing betaal je alleen als iemand daadwerkelijk op je advertentie klikt. Je kunt kiezen welke trefwoorden of zinnen aan je advertentie worden gekoppeld, zodat deze verschijnt wanneer op die woorden in Google wordt gezocht. Je kunt deze advertenties zelf opzetten, maar in de praktijk blijkt dat de meeste bedrijven kiezen voor Google Ads uitbesteden.
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
In tegenstelling tot advertenties wordt bij SEO niet betaald voor klikken. In plaats daarvan richt SEO uitbesteden zich op het verbeteren van de zichtbaarheid van je website in organische zoekresultaten door ervoor te zorgen dat al je inhoud goed geoptimaliseerd is. Dit houdt in dat alle pagina’s relevante titels en meta beschrijvingen hebben en dat alle gebruikte afbeeldingen en video’s de juiste ALT-tags en bijschriften hebben. Bovendien houdt SEO in dat je inhoud van hoge kwaliteit maakt die meer mensen naar je website leidt en ze betrokken houdt als ze er eenmaal zijn. Hoe zichtbaarder en aantrekkelijker je website is voor potentiële klanten, hoe groter de kans dat hij hoger in de zoekresultaten verschijnt wanneer op bepaalde zoekwoorden of zinnen wordt gezocht.
Contentmarketing
Contentmarketing houdt in dat je nuttige en informatieve inhoud maakt, zoals blogberichten, infographics of video’s over je bedrijf of bedrijfstak om potentiële klanten aan te spreken en hen meer te leren over wat je doet. Contentmarketing kan worden gedaan via verschillende kanalen, waaronder social media platforms als Facebook en websites als YouTube.
Al deze strategieën komen samen onder één paraplu: digital marketing in Google. Investeren in één of meer van deze strategieën kan voordelig zijn voor bedrijven die hun online aanwezigheid willen vergroten en een groter publiek willen bereiken.